Az anamorfikus illúzióról korábban Noah Scalin művész kapcsán már írtam: egészen röviden ez az az optikai csalódás, ahol a torznak tűnő ábrákat csak egy szemszögből vagy messziről (esetleg tükörrel) nézve értelmezhetjük.
Optikai illuzió asztronautákkal (forrás: gpuzzles.com)
A leghíresebb ilyen kép ifj. Hans Holbein Követek c. festménye, a kép két életnagyságú férfit ábrázol, valamint egy amorf formát, mely csak akkor értelmezhető, ha egy bizonyos szögből nézzük. És vajon mit ábrázol?
Holbein: Követek, 1533. London, National Gallery - a festmény...
... és a kép középső része, oldalról nézve (fotó: Wikipédia)
A 19. század végétől a 20. század elejéig nagy divatja volt az optikai csalódásokon alapuló illusztrációknak, számos képeslap és poszter őrzi ennek emlékét. Charles Allan Gilbert illusztrátor nevét (1873-1929) legtöbben az All is Vanity (Minden hiúság / A Prédikátor könyve 1:2) c. rajza publikálása után ismerte meg az amerikai nagyközönség. A képen egy fiatal nő nézi tükörbeli képmását fésülködőasztala előtt (ezt a típusú asztalt anno "vanity"-nek hívták), messziről nézve pedig a tükörkép egy koponyának tűnik. Kevésbé ismert, hogy ugyanez a művész egyébként hajóálcákat (kamuflázsokat) is készetett az amerikai haditengerészetnek az I. Világháború alatt (képeket sajnos nem találtam).
All is Vanity / Charles Allen Gibert
via Darkcornerbooks.com
Noah Scalin
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Aki a kis kezecskéivel tapicskolja a pofókot 2016.01.31. 21:24:08
en.wikipedia.org/wiki/Ship_camouflage
www.google.hu/search?q=1st+world+war+battleship+camouflage&biw=1600&bih=805&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi014eR8NTKAhVD1XIKHeCRCrwQ_AUIBygB