sheabouteverything

† főleg, ami fekete †

Mikrostressz, és amit tehetsz ellene!

Tudtad? A magyar fiatalok hetente átlagosan 26 alkalommal élnek át mikrostressz pillanatokat. A 18-26 év közötti fiatalok hetente átlagosan 26 alkalommal élnek át úgynevezett mikrostresszt – derül ki az Orbit friss kutatásából, amely a mindennapi életet befolyásoló, apró, mikrostressz pillanatokat vizsgálta a Z generáció körében.orbit-sheabouteverything.png

 

A felmérés szerint a gyakori mikrostresszelők körében valamelyest felülreprezentáltak a nők, a városi környezetben élők és az aktív dolgozók. Legtöbben kisebb viták, házimunka és határidők kapcsán érzik ezt, és leginkább otthon, de a munkahely és az iskola is a lista élén szerepel. A mikrostressz enyhítésére leginkább zenét hallgatnak vagy filmet néznek, és nem meglepő módon a fiatalok egy része számára a rágózás is bevált módszernek számít stresszoldásra.

 

Számos kutatás megállapította már, hogy a Z generáció sokkal stresszesebb, mint a korábbi, hasonló korú generációk voltak. Az elmúlt évtizedben rengeteg stresszforrás érte őket, a háborúk, a megélhetései költségek drasztikus növekedése, a gazdasági válság, a bizonytalanság és a kiszámíthatatlan jövő, valamint a digitalizációs folyamatok hatása a szociális kapcsolatokra mind nagyban hozzájárultak ehhez a tendenciához. Az Orbit legfrissebb Z generációs felmérése szerint a legtöbb stresszel az aktívan dolgozó, városban élő nők küzdenek, de a gyakori stresszelők (akik naponta átlagosan 5 mikrostresszt érzékelnek) közé tartoznak a tanulók (34%) és a középfokú végzettséggel rendelkezők (48%) is.

 

A fiatalok 90%-a tapasztalt már mikrostresszt élete során. Legtöbben a kisebb viták, házimunka vagy a határidők kapcsán érzik ezt, leginkább saját otthonukban, de az iskola és a munkahely is a lista élén szerepel, mint a mikrostressz forrása. Meglepő módon a gyakori mikrostresszelők 35%-a az első helyen önmagát jelölte meg, mint a stresszhelyzet okozója, míg ugyanennyien a családot, kicsit kevesebben (33%) pedig az idegeneket okolják érte.

 

IRREÁLIS ELVÁRÁSOK ÖNMAGUNKKAL SZEMBEN

 

Fuller Bianka pszichológus szerint manapság az embereknek nagyon magas, sokszor irreális elvárásaik vannak önmagukkal szemben.

 

„Ennek az egyik oka, hogy rengeteg inger ér bennünket a közösségi médián keresztül, ahol azt látjuk, hogy ’mások mennyivel jobban menedzselik az életüket’. Ennek hatására tudattalanul megjelenik bennünk egy kritikus belső monológ, ami azt mondja, hogy neked is jobban kell csinálnod - és ezt mindenre ráültetjük. Ezért is fordulhatott elő, hogy a legtöbben önmagukat okolják a tapasztalt mikrostressz miatt. Amit ebben fontos látni, hogy bár mi tesszük magunkra a nyomást a nap végén, de nem innen indul a folyamat, hanem a külvilágtól. Amíg viszont ez tudattalan marad, és csak az egyenlet végét látjuk, ami az, hogy “én vagyok az oka annak, hogy nem csinálom jól”, addig ez a nyomás csak növekedni fog” – állítja a pszichológus.

 

KIBESZÉLJÜK, RÁGÓZUNK, TÁNCOLUNK ÉS NEVETGÉLÜNK

 

A stressz leküzdésére számos megoldás létezik. A kutatás azt mutatja, hogy míg a legtöbben a zenehallgatást (49%) és a filmnézést (33%) választják megküzdési mechanizmusként, addig akadnak olyanok is, akik kifejezetten szokatlan módját választják a stresszlevetésnek. A válaszadók 23%-a magában énekel, 16%-a rágózik, 12% táncol, 7% hangosan nevet, de előfordul olyan is, aki stresszes helyzetben ételt aprít (6%). Meglepő módon a gyakori mikrostresszelők közül is csupán 30% az, aki rendszeresen ki szokta beszélni egy hozzátartozójával a napi stressz forrását. Akik viszont mégis így tesznek, leginkább a párjukkal (32%) vagy édesanyjukkal (28%) beszélik meg frusztrációjukat.

 

A magas napi stresszfaktor miatt a mai Z generáció háromnegyede nagyon fontosnak tartja az énidőt, leginkább azért, hogy olyan dolgokkal foglalkozzanak, amit tényleg szeretnek. A legtöbben egyedül, elvonulva otthonukban vagy egy csendes helyen szeretik tölteni ezt az időt. Ennek egyik oka többek között az is, hogy sokan úgy érzik, hogy idő (35%) és pénz (26%) hiányában nem tudnak úgy feltöltődni, ahogy valójában szeretnének. A fiatalok közel negyede pedig úgy érzi, még nem találta meg a számára legmegfelelőbb módszert.

 

„Az énidőt sokszor nehéz egy mondatban definiálni, hiszen mindenkinek mást jelent. Minden olyan tevékenység énidőnek számít, amit ténylegesen önmagunkért teszünk, és nem azért, mert valaki elvárja tőlünk. Amikor énidőről beszélünk, sokkal fontosabb maga az érzés, ahogyan közben vagyunk, mint maga a tevékenység. Ilyenkor engedjük ki a fáradt gőzt, csillapítjuk az idegrendszerünket, nyomás, elvárás nélkül vagyunk a jelen pillanatban, és csak magunkra összpontosítunk, pontosabban arra, hogy mi is zajlik bennünk. De gyakran épp az szolgálja az énidőt, ha olyan tevékenységet végzünk, ami segít kicsit “kimenekülni a gondolatainkból”, a fizikai mozgás például kifejezetten ilyen” – folytatja Fuller Bianka.

 

A fiatalok számára a rágózás is bevált módszernek számít a stresszoldásra. A gyakran mikrostresszelők harmada szokott naponta rágóhoz nyúlni, legtöbben stresszlevezetés vagy unaloműzés céljából, de az izgatottság is a fő okok között szerepel (20%). A válaszadók 40%-a szerint ez az időtakarékos és pénztárcabarát tevékenység ténylegesen csökkenteni tudja a stressz-szintjüket, 15% szerint pedig hangulatjavító hatása is van a rágózásnak.

 

„A rágózás sok tekintetben megfelelő eszköz a stresszoldásra. A fizikai aktivitás, azaz a rágás segít csökkenteni a stressz okozta fizikai feszültséget, valamint egyes tanulmányok szerint csökkenti a stresszhormon (kortizol) szintjét a szervezetünkben. Emellett a rágás segíthet a figyelemelterelésben is, mert mint “póttevékenység” jelenik meg, oldva ezáltal a stressz okozta szorongás szintjét. Arról nem is beszélve, hogy a rágó íze (különösen a mentol, eukaliptusz) aromaterápiás jelleggel bír, ami még egy szinten hozzásegíthet bennünket az önmegnyugtatáshoz” – zárja a szakértő.

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://sheabouteverything.blog.hu/api/trackback/id/tr4318387239

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.


Címkék

#KEDVEZMÉNYES VÁSÁRLÁS KUPONKÓDDAL (4) #skulladay (13) 4711 (1) abramovitch (1) AcquadiParma (1) aden (1) adora (1) Aëla Labbét (1) ajándékcsomag (2) akné (1) akoma (1) albertooliveira (1) alexander mcqueen (2) aliceauaa (1) alison scarpulla (1) alkmie (1) állatvédelem (4) altnőder emese (1) always (1) anandam (1) andaluzina (2) andykehoe (1) angel muse (1) angerer (1) annabel de vetten (1) annie leibovitz (2) anny (2) answear (9) anton corbijn (1) apavita (1) apivita (9) apivita mini bees (1) arcápolás (11) architect (1) argirelin (1) ariel (3) armani (1) army (3) aromax (14) arpad slancik (1) arthur tress (1) astor (8) Astor (1) ásványbörze (2) avon (91) avoncollections (1) az év természetfotósa (2) babakészítés (4) balea (3) banksy (1) bariesun (1) barnys (2) bart hess (1) battila (1) bbkrem.hu (1) beautyofjoseon (1) beetlejuice (1) benergo (1) ben hopper (1) Berlin (1) betty baker (1) between (1) biano (1) bibian blue (2) biobaza (3) bioderma (15) biooil (1) biopont (7) birimagdi (1) bíró roland (1) blackmilk (1) black nail cabaret (7) bnc (1) body shop (1) bombcosmetics (4) bonprix (1) bőrápolás (217) botox (1) bottegaverde (2) bourjois (6) bridgertone (1) bükfürdő (1) by blondie (5) by emke (6) by esc (2) by haren kayez (1) by nina (19) by oriza (918) carine peynaud (1) carven (1) catrice (5) cbd (1) ccc (2) cerave (1) cetaphil (1) ceva (1) chanel (3) chefgomba (16) chen man (1) christophe kutner (1) cipoplaza (1) clarins (9) claudia schiffer (1) cnd (2) CND (3) codie young (1) concept art (2) coolvision (1) corvina (1) cos (1) cosibella (9) cosplay (9) cosrx (1) créemorganics (1) csepel (1) csomagolás (1) curaprox (1) danubiushotels (1) dan hillier (1) darkravenasylum (2) deichmann (1) dekor (2) del toro (1) demobaza (1) dermacol (1) dermalogica (1) dermedic (4) dewayne flowers (1) diamondfogfehérítés (1) dior (3) disturbia (7) divat (184) diy (27) dm (4) dofka zsuzsanna (1) dolce&gabbana (2) dollskill (1) doridea (3) douglas (10) drk (2) drkxcsepel (1) dropofnature (1) dr organic (8) dulux (2) egészség (8) ekcéma (2) ékszer (14) életmód (4) ellen rogers (1) emilythestrange (1) emporium (1) engelsrufer (1) English content (5) erborian (1) erevos aether (1) erica berkowitz (2) eric lacombe (1) essence (6) esteelauder (1) estelle thild (1) eszem (1) eszemiszom (66) evelinecosmetics (1) fa (1) fabio magalhaes (1) facosmetics (1) fandrpartner (1) fantich young (1) fashion (147) fashionwatch (4) fekete (50) feketezaj (2) felco (1) fenntarthatóság (2) fényvédelem (2) férfi bőrápolás (1) fesztivál (1) fétis (2) FF (7) film (5) florasense (1) fogápolás (4) foreo (22) fosoo (1) fotográfia (96) frudia (1) Fuco Ueda (1) fumax (2) fürdőbomba (2) galliano (1) game of the thrones (2) garbage art (1) gardenexpo (1) gareth pugh (1) garnier (1) gaultier (1) gelareh (2) gervida (1) ginorossi (1) givenchy (1) Gregory Raymond Halili (1) guerlain (4) guy denning (1) gyerekrajz (1) gymbeam (2) gypsywarrior (1) h2x (1) haj (4) hajápolás (16) hakuchi (1) halloween (18) Hanne van der Woude (1) hashtag london (5) headandshoulders (2) hector rene (1) heidi klum (1) helia-d (2) hellosmoothie (1) hello kitty (1) heti etsy (8) himalaya (1) hímzés (5) Hirotoshi Ito (1) hm (13) hmbeauty (1) holikaholika (1) hush hush (5) iillat (1) ike (1) ikea (1) ilcsi (1) illóolaj (11) ilse moore (1) imageskincare (14) institutoespanol (1) interjú (15) isad (1) isadora (26) Ishibashi Yui (1) jacsó balázs (1) japán szekció (28) jar (1) jason freeny (1) játék (16) jimjams (1) jimmy nelson (1) joe black (1) john kenn mortensen (1) joshua hoffine (1) Juha Arvid Helminen (1) julien martinez (1) kalis (1) kalligráfia (2) kamedis (2) karácsony (7) karbonoir (1) karcos (1) Katarzyna Konieczka (1) kate moss (1) katonadolog (8) KatVonD (4) katy perry (1) kazuhiro hori (1) kenzo (1) képzőművészet (102) kert (23) kevecosmetics (15) kézápolás (3) khamitova (1) kiállítás (31) kidexpo (1) killstar (5) klecksography (2) klekszográfia (1) kneipp (1) kollagén (2) koncept (1) kónyamelinda (1) könyvajánló (29) koreaiszépségápolás (3) körömfestés (12) koromgyerek (1) kreinbacher (1) kristenhair (2) kristmort (1) kris kuksi (1) lábápolás (2) lady gaga (5) LAGirl (1) lakasparfum (1) lakberendezés (17) lancaster (3) langhaarmadchen (1) last rites gallery (3) la beau macabre (1) lebanon hanover (1) lego (2) lenor (4) lepetitmarseillais (1) le beau macabre (4) liam sparkes (1) lierac (1) lillafufavi (1) lionel messi (1) lip service (1) loreal (2) lostandfound (5) louise thomas (1) lovecraft (1) lucja lange (2) luke chueh (1) lush (66) MAC (34) macabre gadgets (1) madárhatározó (1) madeline pool (1) magyarmadártaniegyesület (1) magyar méz manufaktúra (2) mahlimae (1) make (1) make up (79) malgorzata dudek (1) mango (1) manicpanic (2) manna (5) Marcin Tyszka (2) marionnaud (8) márkusdóra (1) mars (2) maszk (1) maurizio di iorio (1) mavex (1) maxfactor (7) maybelline (1) mccormack (1) medicine (2) menstruáció (1) messelia (1) méz (3) michaelkors (1) michael hutter (1) mikrobiom (1) mimö (1) minecraft (1) miss sporty (2) mixa (1) mondocon (7) monstror (1) moschino (1) mr finch (1) mugler (1) myrna moonstruck (1) nagash (3) nailympia (1) napozás (18) napvédelem (2) narcisorodriguez (1) natúrkozmetikum (7) naturol (1) neogence (1) nespresso (15) nestlé (1) neutrogena (2) new yorker (3) nick cave (2) nina röder (1) nine inch nails (1) nivea (1) noahscalin (2) notino (7) novák tünde (5) nubu (1) nuit (3) nuxe (4) nyár (1) nyereményjáték (4) oldspice (1) Oleg Oprisco (1) olvass! (31) opi (1) organicforce (1) oriflame (1) ORMEDIC (1) palmers (1) palmolive (1) pandanutrition (1) parfüm (37) parkkiadó (1) pattanás (1) paul booth (1) paweltotoroadamiec (1) pedigree (4) Pentti Sammallahti (1) perwoll (1) petmedbydrkelen (1) philip riches (1) phyto (1) pibu (1) pigmentfoltok (1) pipere gönc (696) police (2) polifarbe (2) primacbd (1) procter&gamble (13) program (1) prom (2) promóció (347) pszichológia (4) queenofdarkness (2) recept (23) redchocholate (1) revalid (2) revitalash (1) revolution (1) revox (3) revox plex (1) revuele (1) richardquinn (1) rimmel (7) rimmel neffati (1) rodarte (1) rod luff (1) rossetti (3) rossmann (3) rowenta (1) royalclinics (10) s.oliver (1) sajtóközlemény (1) sally hansen (8) sándor nagy tünde (1) sandro miller (1) sanne de wilde (1) sante (1) santiago caruso (1) sarah wright (1) schüssler (1) secretkey (1) semmi különös (84) seth casteel (2) shea (1) shigeru joshida (1) shiseido (6) simon zsófi (1) sisley (1) sistersoftheblackmoon (1) skagen (1) skechers (1) skintra (3) skulladay (5) smink (15) sonya flu (1) sothys (2) sovrin (1) stacey baker (1) stargazer (1) star wars (6) steven klein (1) stop ttip (1) street art (4) street commando (1) szappanvarazs (1) szemkörnyékápolás (3) szépségápolás (14) szobrászat (1) szuharevszki (1) szürrealizmus (1) takácsmáté (1) tangleteezer (1) természet (2) természetfotó (2) terredhermes (1) teszt (28) tetoválás (15) thesolution (1) the filigree (1) thisisredy (1) thomasdevaux (1) thombrowne (2) tinédzserkor (1) tom ford (1) torvenius (1) trendhim (1) trndprojekt (1) uriage (9) utazás (2) vagheggi (2) valentino (1) Valeria Chorozidi (2) varga herbal (1) veet (1) vegán (1) verawang (1) veres máté (1) versace (1) vinylux (1) virágbéke (3) vizuál&kult (10) vizuál kult (281) walter schels (1) wang (1) waso (1) wave gothic treffen (1) webshop (10) weleda (4) witkin (1) womensecret (1) worldpressphoto (3) yamato (2) yamuna (12) yaya (1) yogitea (1) yonipanties (1) yvesrocher (10) zadig (1) zadig&voltaire (1) zara (1) zawadzki (1) zene (20) zenzero (2) ziaja (5) zólyomizsolt (1) ZO® SKIN HEALTH (1)

Külső feed

Houston we have a problem

süti beállítások módosítása