Shomei Tomatsu, az 1930-ban született japán fotográfus, bár egyetemen végzett tanulmányait tekintve közgazdásznak készült, több évtizeden keresztül próbálta megörökíteni az amerikanizálódás folyamatát Japánban, spontán elkapott portréival - fényképezőgépe segítségével. Híressé vált munkái közé tartozik a Nagaszakit ért bombatámadás következtében eltorzult sörösüvegről, illetve a támadás pillanatában megállt karóráról készült fotó, melyek kivételnek számítanak munkásságában.
HETVEN ÉVE DOBTÁK LE HIROSIMÁRA ÉS NAGASZAKIRA AZ ATOMBOMBÁT, 1945. AUGUSZTUS 6-ÁN ÉS 9-ÉN.
Érthető okokból legjobban őt is a háború utáni változások érintették meg. Gyakran választotta képeinek témájául az utca emberének viszonyát az idegen kulturális, politikai, és szociológiai behatásokkal. Az 50-es években az amerikaiak által létesített katonai támaszpontokat látogatva, a 60-as években Nagaszakiról szóló fotósorozatában az atombomba általi pusztítások megmaradt nyomait dokumentálta, elsősorban az emberekre fókuszálva. Fényképezőgépével egészen a 70-es évek végéig hű képet festett az egyre változó modern Japánról.
Többnyire ismeretlen embereket ábrázoló fotóin némi melankólia/kiábrándultság érződik. Édességfüggő gyermekek, prostikkal mulató katonák, atomtámadást túlélt megégett és / vagy cigarettafüstöt okádó tradicionális öltözetű emberek mind jól ábrázolták a bekövetkezett változások okozta züllést, és reménytelenséget.
Képeiből többször rendeztek retrospektív kiállításokat még a 2000 es években is. Ő maga 2012- ben bekövetkezett haláláig visszavonulva élt Okinawán.
Shomei Tomatsu and John Junkerman, May 2011 (fotó: http://www.aperture.org)
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.