Ha nincs a közelben kertészet, esetleg valamilyen növénykülönlegességre vágyunk, kézenfekvő megoldás lehet online kertészeti webáruhjázakból rendelni. Nem árt azonban odafigyelni bizonyos dölgokra!
Hogyan vásároljunk növényt kertészeti webáruházból?
A korábbi évek tapasztalatai alapján azt vallom, hogy lehetőleg személyesen, helyben vagy közeli kertészetben vásároljunk növényeket, de természetesen ha különlegességre vagy épp a már megtapasztalt, megszokott minőségre vágyunk, esetleg nincs kertészet sem a közelben, érdemes lehet online növény webáruházakban is körülnézni, és egyszerűen megrendelni a kinézett növényt a netről.
Az alább cikkből megtudhatjátok, mire érdemes odafigyelni, ha kertészeti webshopból rendeltek, és leírom pár személyes tapasztalatomat is.
A növény mérete - kezeljük a helyén a feltöltött képeket!
A korrekt kertészeti webáruházak ismérve, hogy az adott növénynél egyértelműen jelzik a szállítási méretet (pl. 10-20 cm magas, 200/250 cm), a kiszerelést (kertészeti konténer, műanyagcserép, 9x9-es cserép stb.) és van, ahol a közeget is (földkeverék stb.). Találkozhatunk olyan adattal is a kertészeti árudák webshopján, ami a törzskerületet adja meg (egy m magasságban mérve), előfordulhat, hogy olyan kertészeti jelöléseket is megadnak, mint pl. SU (suháng), BF (bokorfa), TM (törzsmagasság), csp (cserepes), sőt van, ahol azt is feltüntetik, milyen térállásban nevelték a fát.
Azt mindenképp érdemes észben tartani, hogy nyilván nem ugyanúgy néz ki (és az új hajtásoktól függően nem ugyanolyan magas) pl. egy lágyszárú évelő tavasszal és nyár közepén. Ha valami túl olcsó, szintén érdemes megnézni, pontosan mit kapunk a pénzünkért - nem biztos, hogy rossz üzlet, de egy épphogy legyökeresedett dugványból idén még nem lesz virágoktól roskadozó hortenziabokrunk.
Ami még fontos, hogy szabadgyökerű, földlabdás vagy konténeres növényt rendelünk-e, mivel míg a földlabdás növényeket jellemzően 0 és 25 fok közt ültetjük, a konténeres kiszerelésűeket bármikor elültethetjük.
A Starklnál és a Sieberznélk különösen izgalmas növényekkel találkozhatunk, némelyiket a felismerhetetlenségig photoshopolták. Érdemes a latin név alapján körülnézni a google képkeresőjét használva, így természetes fényviszonyoknál fotózott, halandó emberek kertjeiben nevelt növényekről is találunk képet. Szerintem ez egy elég jó rálátást ad, hogy évek múltán hogy fog kinézni esetleg a növény. Kkülönösen érdemes ezt a "teraszon, dézsában nevelhető törpe gyümölcsfák" esetében megtenni), mielőtt az összes Ballerina fát megrendeljük a fél négyzetméteres erkélyünkre.
Geranium cantabrigiense St. Ola - Angol gólyaorr a Tündérkertje.hu kertészettől
Szállítás, szállítási idő és szállítási díj
A szállítási díj élő növények küldése esetén többezer forint is lehet, mérettől, súlytól, szállítási módtól függően pedig több tízezres tételekről is beszélhetünk.
A szállítási díjak mellett azonban érdemes odafigyelni arra is, hogy hogyan, mivel és mikor történik a szállítás, mikor (a hét mely napján) van csomagfeladás, áll-e a növény víz nélkül egy raktárban. Tapasztalataim szerint pl. Dobay kertészet, a Megyeri Szabolcs kertészete és a Starkl is nagyon szépen és gondosan csomagolt, bár utóbbi mellényúlt, és mást küldött, mint szerettem volna.
Nagyon gondos csomagolásban érkeztek a Tricyrtis Hirta 'Pink Freckles' / Borzas púpliliom tövek a Dobay Kertészettől.
Nagyon pozitívak voltak a tapasztalataim a Tündérkertje.hu webáruházzal ilyen szempontból: a feladás előtt e-mailben megkerestek, hogy alkalmas-e a csomagküldés, és tökéletesen egészséges növényeket kaptam. A Megyeri Szabolcs kertészet is telefonált, hogy indíthatják-e a csomagot, és át tudom-e venni.
Általánosan jellemző a növény webshopokra, hogy egyes növényeket az év egy bizonyos időszakában nem szállítanak - a fagyérzékenység miatt ez teljességgel érthető, és különösen igaz ez az őszi ill. tavaszi ültetésű virághagymák esetében is.
Fajtazonossági garancia
Fa-fa, virág-virág, mondhatnánk, de egyátalán nem mindegy, hogy a növény, amit rendelsz, az-e, amit a weboldalon láttál. Őszintén? Első dolgod legyen megnézni a neten, pontosan mit ért a webáruházfajtaazonossági garancián... Fajtaazonossági garancia általában a legtöbb online árusító kertészetnél van, de egyátalán nem mindegy, mit is jelent ez pontosan, és hogy ténylegesen hogyan fogják kezelni, ha jelzed, hogy más növényt küldtek tévedésből.
A Starlk-tól pár éve pl. nem kevés pénzért rendeltem egy klematiszt, melyről virágzáskor derült ki, hogy egyátalán nem az a fajta, amit rendeltem és kifizettem. Telefonos reklamációmra közölték, hogy ássam ki és küldjem vissza - nyilván ez nem volt opció, úgyhogy végülis az összeg felét jóváírták az online fiókomban, de nem utalták vissza a többezer forintos tételt. A szállítási díjról ne is beszéljünk.
Hasonlóan jártam sajnos a Királykert kertészettel is: a bordó levelű Black Knight varjúháj legnagyobb csalódásomra ugyanis szép zöld levelekkel hajtott. Az első levelemre 9 napba került válaszolniuk tavaly májusban, majd lepattintottak azzal, hogy majd virágzáskor fotózzak - annak ellenére, hogy végzett (és elismert) kertész is megerősített abban, hogy ez nem az a fajta sedum, amit rendeltem.
A második, hónapokkal későbbi reklamációnál pedig közölték, hogy náluk a napon ez bordó és kész, majd végül itt is az lett a megoldás, hogy a regisztrációmon jóváírják. Hiába mondtam, hogy ezt nem tartom korrektnek, nekem ez nem megfelelő, a növényt vagy a pénzt szeretném, kötötték az ebet a karóhoz: olvassam el, mi van a weboldalukon. Elolvastam, azt hangoztatják, hogy marha fontos a fajtaazonossági garancia, de az nincs oda írva, hogy egyébként max. arra hajlandóak, hogy pontokat írnak jóvá az egyenlegeden, semmit nem fizetnek vissza, a szállítási költséget meg végképp nem. Szóval fontos, de nem nekik, na. Nem is az a gáz az egésszel, hogy véletlen másik növényt küldtek, hanem ahogy túráztattak az egésszel, leráztak, a stílus, és ahogy ezt "megoldották" (nem oldották meg). A családom és én is utoljára rendeltünk tőlük - sajnos a húgomnak is hasonló tapasztalatai voltak a túlárazott púpliliomjukkal kapcsolatban, amit aztán az OBI-ban harmadáron megvásárolt egyébként 1 hónappal később.
Sedum Black Knight a valóságban, és amit a Wish-ről Királykert-től rendelsz
Természetesen mindenkinek más az ingerküszöbe - mindenesetre érdemes nagyobb összegű rendelés előtt körbekérdezni az ismerősök közt és facebookos kertészeti csoportokban, kinek milyen tapasztalata van egy adott webáruházzal kapcsolatosan, a válaszok alapján pedig meghozhatjuk saját döntésünket.
Hogyan kezeli a webáruház a reklamációt
Mindannyian más vérmérsékletűek vagyunk, van aki szól, hogy nem azt kapta, amit várt, van aki csendben hallgat, hogy biztos ő rontotta el a rendelést. Máshogy kezelik a webáruházak is a reklamációkat. Több kertészeti csoport is van a Facebookon, rendelés előtt érdemes érdeklődni a csoporttagoktól posztban az eddigi tapasztalatokról, és egy egészséges átlagot vonni.
Klematisz 'Niobe' a Starkl kertészettől - hatalmas, egészen sötét virágok, valahol a bordó és a lila között.
Természetesen, amikor az ember elégedett a növényekkel és a szállítással, azokról kevesebbet olvasni, ám olyan is van, amikor egy reklamációt teljesen korrekt módon sikerül elintézni. Hiszem, hogy ez a hozzáállás a küldött növények állapotán is látszik egyébként. A Megyeri Szabolcs kertészettel pl. teljesen elégedett voltam, erős, élettől duzzadó növényeket küldtek - egy tétel nem volt, de a megrendelés másnapján hívtak is telefonon és megbeszéltük a továbbiakat.Örökzöld japánlonc az Obiból
Az egyik nagy kedvencem, az indás ínfű a Megyeri Szabolcs Kertészettől.
Kúszó hortenzia (Hydrangea anomala petiolaris) szintén az Obiból
A hagymás íriszt, a tulipánt és általában a legtöbb virághagymát a viraghagyma.com oldalról szoktam beszerezni.
Nektek milyen tapasztalataitok vannak az online növényrendelés terén? Kiegészítenétek még valamivel a cikket?
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.